مقالات

چگونه از مهمان خود پذیرایی کنیم؟

چگونه از مهمان خود پذیرایی کنیم

برگزاری مهمانی‌ها و پذیرایی از میهمانان قطعا می‌تواند برای همه خوشایند باشد چراکه می‌توان به دیگران معاشرت داشت. اما در این میان آماده کردن خانه می‌تواند به شدت خسته‌کننده باشد.چراکه قطعا باید خانه را به فضایی مناسب برای برگزاری مهمانی تبدیل نمود. حال در این میان اگر خانه شما بزرگ باشد که زحمتی چندین برابر خواهید داشت.

پذیرایی از میهمانان قطعا نیازمند برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن تدارکات لازم می‌باشد. با ایجاد یک فضای شاد در زمان برگزاری میهمانی‌تان قطعا می‌توانید یک میزبان با ملاحظه و عالی باشید.ساعاتی که میهمانان در خانه شما سپری می‌کنند را به بهترین و شیرینی ترین لحظات زندگی‌شان تبدیل نمایید.

توجه نمایید که برای آماده کردن هر چه بهتر خانه خود برای روز مهمانی باید چند کار مهم را انجام دهید. این کارها برای یک پذیرایی خوب از مهمان در خانه کاملاً ضروری است:
1.    روز اول ارزیابی وضعیت و انتخاب یک استراتژی مناسب برای مهمانی
2.    نظافت و تمیز کردن بخش‌های مختلف خانه
3.    تهیه لیست از مهمانان و بررسی وسایل پذیرایی و اطمینان از خوب و کافی بودن آن‌ها
4.    تعیین نوع غذا و تهیه لیست مواد غذایی موردنیاز بر اساس تعداد مهمان

1- ارزیابی وضعیت و انتخاب استراتژی جهت بهترین پذیرایی از مهمان

بدون برنامه‌ریزی دقیق و صحیح قطعا نمی‌تواند میزبان خوبی باشید. پس در اولین قدم وضعیت و شرایط خود را ارزیابی نموده و استراتژی‌های لازم را آماده نمایید.سعی کنید از چند روز قبل از برگزاری میهمانی لیستی دقیق از تمامی کارهایی که باید انجام دهید را تهیه نمایید. از کارهایی که نیازمند زمان بیشتری هستند شروع کنید و آنها را در ابتدای لیست خود قرار دهید.  شناسایی نقص‌ها و کمبودها قدم مهمی است خانه را بررسی کنید و هر چیزی که باید تعویض یا تعمیر شود یادداشت کنید لامپ‌های سوخته، تلنبار بودن زباله یا خاکروبه در ورودی خانه یا حیاط، نظافت بخش‌هایی که ممکن است به چشم آید مثل روی یخچال و … از مشکلاتی است که احتمالاً با آن‌ها روبرو می‌شوید.

2- نظافت اولین گام در آماده کردن خانه برای مهمانی

به هیچ عنوان در میهمانی‌ها نباید از تمیز کردن خانه چشم‌پوشی نمود. قسمت‌هایی که می‌دانید میهمان‌ها زمان بیشتری را در آن سپری می‌نمایند را ویژه‌تر تمیز نمایید. مانند: سرویس بهداشتی، آشپزخانه، راهرو و اتاق پذیرایی به‌ویژه ورودی خانه دقت و تمرکز بیشتری داشته باشید. این مکان‌ها باید تمیز و عاری از گردوخاک باشد.

اما نظافت منزل همیشه با چالش‌های زیادی روبرو است و زمان زیادی از میزبان می‌گیرد به‌نحوی‌که بیشتر افراد در مهمانی‌های خود احساس خستگی می‌کنند اما با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌توان نظافت خانه را به بهترین شکل ممکن جهت آماده کردن خانه برای مهمانی انجام داد. برای این کار از چند روز پیش از مهمانی شروع کنید.

کارهای لازم در نظافت خانه و پذیرایی کردن از مهمان

کارهایی که برای نظافت و آماده کردن خانه برای پذیرایی کردن از مهمان باید انجام دهید شامل:
1.    روز اول ورودی خانه , شیشه‌ها و پنجره‌ها را تمیز کنید
2.    روز دوم سرویس بهداشتی و حمام را حسابی نظافت نمایید
3.    روز سوم سالن پذیرایی خود را تمیز کنید و آن را برای ورود مهمانان آماده نمایید
4.    روز چهارم نوبت به نظافت اساسی آشپزخانه می‌رسد
5.    روز پنجم گردگیری کنید
6.    روز آخر آماده کردن نهایی خانه برای مهمانی
می‌باشد.
به‌این‌ترتیب در روز قبل یا صبح روز مهمانی می‌توانید یک نظافت ساده در سرویس بهداشتی , سالن پذیرایی و … داشته باشید که برای شما اصلاً خستگی ندارد.

3- تهیه لیست و بررسی وسایل پذیرایی از مهمان

ابتدا فهرستی از مهمانان خود تهیه کنید.
تعداد مهمانان را دقیق مشخص کنید.
تعداد افراد بزرگ‌سال و بچه‌ها را نیز مشخص نمایید.
سپس وسایل پذیرایی از مهمان که برای گروه‌های مختلف مهمان نیاز دارید را تهیه کنید.
در راستای آماده کردن خانه و وسایل پذیرایی برای مهمانی نیاز به یک سری وسایل و مواد اولیه دارید.
برای این کار فهرستی از مواد و وسایلی که نیاز دارید را تهیه نمایید.
وسایل و مواد لازم جهت آماده کردن خانه برای مهمانی  :

  •  دستمال‌کاغذی به تعداد کافی
  • دستمال توالت
  • صابون
  • دستمال‌سفره
  • حوله تمیز برای مهمان
  • ظروف پذیرایی موردنیاز مثل بشقاب به تعداد کافی و …
  • خرید ظروف یک‌بارمصرف در صورت نیاز
  • گل و شمع به‌دلخواه

و سایر لوازمی که فکر می‌کنید برای یک میزبان عالی بودن نیاز دارید.
درصورتی‌که مهمانی شما تا نیمه‌های شب طول می‌کشد بهتر است وسایل رفاه مهمانان خود را فراهم نمایید این وسایل شامل:

  • جای استراحت و وسایل لازم برای استراحت
  • وسایل بهداشتی از جمله حوله در سرویس بهداشتی
  • و …

می‌باشد.

4- پذیرایی مهمانی دوستانه و تهیه ملزومات غذا

موضوع مهم و اساسی در آماده کردن خانه برای پذیرایی مهمانی دوستانه و باشکوه، غذا است. این به سلیقه شما بستگی دارد که چه غذایی برای پذیرایی از مهمانان خود انتخاب کنید. اما توجه کنید که غذای شما موردپسند همه باشد. پس از انتخاب غذا نوبت به مواد غذایی موردنیاز می‌رسد.
•    مواد غذایی برای غذای اصلی
•    سالادها و سس‌ها
•    نوشیدنی‌ها
•    سوپ و استارترها
•    ژله‌ها و دیگر دسرها
•    چای یا قهوه یا دم‌نوش پس از صرف غذا
مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه کنید.
میزان موادی که نیاز دارید را با توجه به تعداد مهمانان اعم از بچه‌ها و بزرگ‌سالان تخمین بزنید و یک انتخاب مناسب داشته باشید تا خدای‌نکرده غذای شما کم نیاید.
اگر خودتان قصد پختن غذا را دارید باید به مواردی مثل طعم , زیبایی و تزئین غذا نیز توجه کنید و غذا را طوری بیارایید که اشتهاآور باشد و به مذاق همه خوش آید.
پیشنهاد ما قرار دادن وسایل پذیرایی در دسترس مهمانان می‌باشد تا بتوانند به‌راحتی انتخاب نمایند. قطعاً داشتن حق انتخاب یکی از بهترین و دل‌چسب‌ترین حس‌ها است. پس برای بهتر آماده کردن فضای خانه برای مهمانی این حس را به مهمان خود دهید. تا مهمانی شما به یکی از بهترین مهمانی‌ها تبدیل شود.
اعتمادبه‌نفس خود را با تهیه مایحتاج مهمانی افزایش دهید.
لیست مواد خوراکی را از چند روز قبل تهیه نمایید و هر روز آن را چک کنید تا اگر چیزی ازقلم‌افتاده بود فرصت داشته باشید که آن را تهیه نمایید.

چگونه با بهترین انتخاب از مهمان خود پذیرایی کنیم

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه از مهمان خود پذیرایی کنیم در این مرحله از آماده کردن خانه برای مهمانی نهایت تلاش خود را نمایید که بسته به سلیقه مهمان خود اقدام کنید. در نظر گرفتن فصل و زمان مهمانی نیز تأثیر بسیار زیادی در انتخاب این مایحتاج خواهند داشت. اگر قبلاً با مهمانان خود در مهمانی دیگری شرکت کرده باشید قطعاً بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که مهمان شما به چه مواد غذایی، نوشیدنی و خوراکی علاقه بیشتری دارد. مهمان‌های خود را شگفت‌زده کنید. قطعاً این موضوع  که همه‌چیز مطابق خواسته، سلیقه و میلشان باشد آن‌ها را خوشحال خواهد کرد.

بررسی جزئیات جهت بهترین پذیرایی مهمان

قبل از شروع مهمانی و در راستای داشتن بهترین پذیرایی مهمان به‌صورت باشکوه‌تر و بی‌نقص حتماً جزئیات لوازم منزل را طبق لیستی که تهیه کرده‌اید بررسی نمایید. به‌عنوان‌مثال لامپ‌ها و لوسترها را چک کرده تا مطمئن شوید که مشکلی ایجاد نمی‌کنند، ریموت ها باطری داشته باشند و ساعت درست کار کند. بررسی روشنایی تمامی فضاهای منزل از جمله سرویس بهداشتی , اتاق‌ها و سالن پذیرایی جهت آماده کردن خانه برای پذیرایی مهمانی بسیار مهم است اگر وسایل خرابی در منزل دارید اکنون بهترین فرصت است تا آن‌ها را تعمیر کنید. برای جلوه بهتر در مهمانی و  آماده کردن بهتر خانه برای مهمانی حتماً کلیه لوازم و جزئیات منزلتان را بررسی نمایید.

آماده کردن اتاقی برای مهمان در خانه برای مهمانی

مهمانان شما با هدیه‌ای برای میزبان، کت، کیف و چمدان (اگر برای تعطیلات آخر هفته بیایند) از راه می‎رسند. جهت آماده کردن خانه برای مهمانی اتاق مناسبی برای مهمانان خود آماده کنید تا بتوانند وسایل خود را در آنجا گذاشته و به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند و همچنین بتوانند در هنگام خستگی در آنجا استراحت کنند. آماده کردن اتاقی مناسب برای مهمان در خانه برای روز مهمانی را فراموش نکنید.
•    انتخاب یک جای مناسب برای چمدان مهمان‌ها
•    اختصاص کمک و جالباسی مناسب برای مهمان‌ها
از نکاتی است که در آماده کردن اتاقی در خانه‌تان برای مهمانی باید به آن‌ها توجه کنید.

چه تعداد و چگونه مهمان دعوت کنیم ؟

اگر شما می‎خواهید مهمانی بگیرید و می‌خواهید بدانید که چگونه مهمان دعوت کنیم بهتر است افرادی را دعوت کنید که در ارتباط با دیگران مشکل نداشته و لیاقت دعوت داشته باشند و بتوانند از مهمانی لذت ببرند. به‌اندازه‌ای مهمان دعوت کنید که آن‌ها بتوانند در منزل شما احساس راحتی داشته باشند. همچنین برای رهایی از استرس از قبل نسبت به  آماده کردن خانه برای مهمانی اقدام نمایید.
به مهمانان خود اعلام کنید که دقیقه چه مدت میزبان آن‌ها خواهید بود. اگر شما یک دوره‌امی دوستانه گرفته‌اید و نگران این هستید که تا نیمه‌های شب طول بکشد بهتر است که برای مهمانی خود زمان در نظر بگیرید.

چگونه با محدودیت‌ها پذیرایی کنیم

چگونه پذیرایی کنیم زمانی که در خانه خود محدودیت‌هایی برای مهمانان داریم؟
این یک مسئله مهم است اگر دوست ندارید که مهمانان به مکان‌های خصوصی شما مانند حمام یا اتاق‌خوابتان بروند بهتر است در آنجاها را قفل کنید. همچنین می‌توانید از آن‌ها عذرخواهی کرده و بگویید که آمادگی نشان دادن اتاق‌خواب خود را به آن‌ها ندارید. مهمانان خود را تشویق کنید تا به‌جاهای دیگری که ازنظر شما مشکل ندارد بروند به‌عنوان‌مثال : به آن‌ها بگویید که اتاق‌خوابتان طبقه بالاست و بهتر است که شما از حیاط و یا گلخانه دیدن کنید من فکر می‌کنم که شما لذت بیشتری از دیدن آن‌ها خواهید برد.
درصورتی‌که برای جابجا کردن اثاثیه جهت آماده کردن خانه برای مهمانی و یا چیدمان وسایل سنگین نیاز به مشاوره و کمک دارید حتماً با ما تماس بگیرید.  آماده کردن خانه برای مهمانی‌های شما از تخصص ما در باربری و اتوبار اطلس بار است. ما بدون اینکه به وسایل با ارزش شما کوچک‌ترین آسیبی وارد آید در آماده کردن خانه برای مهمانی با حمل لوازم بدبار و سنگین و چیدمان آن‎ها به شما کمک می‌کنیم.